EKMEK AMA, HANGİ EKMEK ?

                                                                           

Günümüzde bir çok çeşit ekmek var. Ancak bu kadar çeşit içinde hangisini tercih etmek gerekir, hangisi en faydalı olanı diyorsanız yazımızı dikkatlice okuyun.

Beyazlatılmış yani saflaştırılmış undan yapılan ekmek, marketlerde beyaz ekmek ( Francalı ekmek ) olarak satılır. Bu ekmek, tüm diğer ekmekler içinde besleyici değeri olarak en değersiz olanıdır. Buğday unu saflaştırıldığı için tüm değerli besin maddeleri de neredeyse yok edilmiş olur.Bu nedenle besleyici değeri çok düşük ekmek sınıfına girer. Ayrıca kalori değeri de tüm diğer ekmeklerden daha yüksektir.


Kepek ekmeği ise, içerik olarak değerli bir ekmektir. Barsakların daha düzenli çalışmasına yardımcı olur ve bizi kabızlıktan korur. Ancak aşırı kepek metabolizma da kalsiyum, demir gibi bazı minerallerin emilimine engel olabilmektedir. Bu nedenle aşırı kepekli ekmekler yarardan çok zarar getirebilmektedir. Çavdar ekmeği ve mısır ekmekleri de içerik olarak değerli ekmeklerdir.Çavdar, kepek ve mısır unlarında guluten maddesi bulunmadığından tek başlarına kabaramazlar, bu nedenle guluten ihtiva eden unlarla karıştırılarak ekmek yapılırlar. Mısır ekmeği daha çok tava ekmeği olarak yapılmaktadır, buna da bir nebze yağ koyulur. Bu da ekmek, kurabiye arası bir şey olur. Bu da ekmeğin manasını bozar. 


Tam buğday unundan yapılan ekmek çok iyidir. Bir çok B Vitamini ve diğer mineraller unun içindedir. Bu undan yapılan ekmek de içerik olarak kaliteli ekmek sınıfındadır. Özellikle Kemoterapi ve Radiyoterapi sırasında B Vitaminleri kaybı büyük olduğundan, bu tip ekmekle beslenmek büyük yarar sağlar.


Ayrıca bir de Yulaf ekmeği vardır ki, ekmeklerin Prensidir. Suda eriyen lif ihtiva etmesine rağmen kabızlığa iyi gelir, kolesterol düşürücüdür ve aynı zamanda içerik olarak çok değerlidir. Keşke saflaştırılmış ekmekler yerine herkes yulaf yada tam buğday unundan yapılmış ekmekleri yese. Gayet tabii, bu durum yalnızca ekmekler için değil tüm tahıl gurupları için geçerlidir. Örneğin saflaştırılmış yani beyazlatılmış pirinç içerik olarak çok değersizdir. Halbuki saflaştırma olayını abartmasalar veya beyaz pirinç tutkunluğunu bırakıp daha az saflaştırılmış pirinç satın alarak tüketsek çok daha iyi beslenmiş oluruz. Bulgurda da durum aynı beyazlatılmamış en doğal bulguru veya diğer tahıl ürünlerini satın almak en doğru yaklaşımdır. Tahıllarda tahmininizden çok daha fazla vitamin, mineral ve elzem aminoasitler vardır. Ayrıca unutmamak gerekir ki, aşırı miktarda saflaştırılmış besinler, özefagus, karaciğer, mide ve pankreasın kansere karşı olan direncini azaltmaktadır.


Tavsiyemiz ekmeği hayatınızdan kaldırmayın, ama tercihiniz mutlaka tam buğday unundan ya da yulaftan yapılmış ekmekler olsun. Ya esmer pirinci tercih edin, yada mutlaka bulgur yiyin.