MEYVE YEMEK KÖTÜ MÜ?

                                                                     


Meyve yemek kötü mü?
Meyvelerde de mısır şurubu ve çay şekerindeki gibi glükoz ve früktoz birlikte bulunmaktadır. Fakat meyvelerde bulunan vitamin, mineral, flavvonoid ve lifler früktoz toksisitesini azaltmaktadır. Ama yine de fazla meyve yemekten kaçınmak lazım.
Meyve kurularından da sakınmak gerek. Çünkü kurudukça früktoz içeriği artmaktadır. Üstelik kuruma evresinde birçok vitamin ve flavonoidi kaybetmektedir.
Her ne kadar meyveler ve bal ana şeker kaynağı olarak früktoz içerse de birçok vitamin ve C vitamini gibi antioksidanları da içermektedir. C vitamini ürik asitin kötü etkilerini azaltarak ve böbrekten atılımını artırarak ürik asit düzeylerini azaltıyor. Meyveler ve bal früktozdan zengin olduğu gibi C vitamininden de zengin. Belki de bu şekilde bir denge sağlanıyor. Tabii paketlenmiş gıdalarda bulunan früktozun böyle bir özelliği yok.
Buna karşılık aynı meyvenin sıkılmış suyu hemen tüketilmezse bu olumlu etkiler antioksidanların etkisinin azalması nedeni ile görülmemektedir. En iyisi meyvenin kendisini yemektir. Meyveler aynı zamanda şekerlerin emilimini yavaşlatan lifler de içermektedirler. Isıl işlemlerden geçtiği için kutu meyve suları ise C vitamininden fakir olduğu gibi çoğu kez früktoz ilavelidir de.
Bu nedenle olumlu etkilerine rağmen meyveleri, yeşil sebzeler gibi sınırsız kullanmamak gerek. Meyveden alınacak früktozu 50 gramı aşmayacak şekilde almak gerekir.  Şişmanlarda 25 gramı sınır almak daha da iyi olacaktır. Aşağıdaki tabloda meyvelerin yaklaşık früktoz miktarları görülmektedir.
 Çeşitli meyvelerdeki früktoz miktarları (gram)
MeyveFrüktoz miktarı (gram)MeyveFrüktoz   miktarı (gram)
Limon (orta boy)
Kuru erik (orta)
Kayısı(orta)
Ahududu (1B fincan)
Kivi (orta)
Böğürtlen
Kiraz 10 adet
Çilek (1B fincan)
Vişne (1 fincan)
Ananas (1 dilim)
Greyfut (orta)
Mandalina (büyük)
Nektarin (orta)
0.6
1.2
1.4
3
3.4
3.5
3.5
3.8
4
4
4.3
4.8
5.4
Şeftali (orta)
Portakal (orta)
Tatlı Kavun 1/8
Muz (orta)
Elma (1 orta)
Hurma (orta)
Karpuz orta (1/8)
Armut (orta)
Çekirdeksiz üzüm (1F)
Mango(1/2)
Kayısı kurusu (1 F)
Kuru incir (1 F)
5.9
6.1
6.7
7.1
9.5
10.6
11.3
11.8
12.4
16.2
16.4
24

Bir önemli konu da meyvenin kısa süre içinde yenip yenmemesi. Örneğin bir oturuşta 50-60 gram früktoz tüketeceğinize. bütün gün boyunca 100 gram früktoz tüketin daha iyi.
Panama ve Güney Afrika gibi ülkelerde şeker kamışı (Glükoz+ früktoz) çiğneyenlerde diyabet görünmemektedir. Bunun nedeni kamışı yavaş yavaş çiğnemeleri, birdenbire almamalarıdır. Aynı miktarı rafine olarak alanlarda ise diyabet gelişmektedir.

beslenmebulteni.com dan alıntı