DEPRESYON ÖNLEYİCİ VİTAMİN

                                                           


D VİTAMİNİ  EKSİKLİĞİNDE NE OLUR ?
Nedensiz olarak hüzünlü hissediyorsanız; D Vitamini eksikliği de akla gelmelidir. Bunun nedeni; beyinde üretilen ve ruh halinin düzeltilmesinde kullanılan serotonin seviyesinin D Vitamini eksikliğine bağlı olarak düşmesidir.
Dünyada yaklaşık bir milyar; ülkemizde üç kişiden ikisinde’sinde D Vitamin eksikliği görülmektedir. İnsan vücudu D Vitamininin %90’ını güneş ışığındaki ultraviolet B (UVB) tarafından sağlar. Besinlerden alınan provitamin D, güneş ışığı ile aktif vitamin D’ye dönüşür. Etkisini öyle  gösterir. D Vitamin eksikliğinde; hipertansiyon, şeker hastalığı, kalp hastalıkları, kemik erimesi, romatizmal hastalıklar, kas hastalıkları, depresyon ve bağışıklık sistemi zayıflığı görülebilir.
D VİTAMİNİ NERELERDE BULUNUR?
D Vitamini besinlerde en çok balık yağında,somonda, süt, peynir, tereyağı, yumurta ve ton balığında görülür. D Vitamin eksikliği; menopoz, hamilelik, çok ciddi enfeksiyon ve aşırı stresli insanlarda daha dikkat çekici olmaktadır. D Vitamin seviyesi düzenli kan tahlilleri ile ölçülmeli gerekirse takviye besinlerle desteklenmeli ve günde en az 15-20 dakika kollar, ayaklar, baş ve yüzümüzün uygun ortamlarda güneşlenmesi gerekmektedir.

FAZLALIĞINDA NE OLUR ?
D Vitamin fazlalığı, yağda eriyen vitamin olduğundan karaciğerde depolanabilir. Özellikle nedensiz ishal, kilo kaybı, mide problemleri, uyku problemleri, böbrek yetersizliği, iştah kaybı, bulantı, kusma yapabilir. Ayrıca zihinsel gelişmede problemlere neden olabilir. Özellikle D Vitaminini bilinçsiz ve aşırı dozda kullanılmamasına özen gösterilmeli; gelişi güzel ve bilinçsiz takviyelerden uzak durulmalıdır.

VÜCUT İÇİN ÖNEMİ NEDİR ?
1
 D Vitamini yağda erir. İnce bağırsaklardan kalsiyum ve fosforun geri emilmesine yardımcı olur.
2 Kemik ve dişlerin gelişmesine faydası olur.
3 Çocukların gelişimi için gerekli büyüme hormonu sağlar.
4 D Vitamini kanseri önler, özellikle meme, kemik, troid, deri ve kalın bağırsak kanserleri için önemlidir.
5 D Vitamin eksikliğinde majör depresyon, aksiyete ve romatizmal hastalıklar daha fazla görülmektedir.
6 Böbrekte kan kalsiyum ve fosfor dengesini sağlar.
7 Raşitizmi ve osteomalaziyi önler.
8 D Vitamini eksikliğinde kaslarda, güçsüzlük, sık düşme, kramp ve yaygın vücut ağrıları görülür.
EKSİKLİĞİNİN NEDENLERİ NEDİR ?
Modern dünyamızın insanlara sunduğu kapalı yerlerde geçen yaşam tarzından dolayı, uzun çalışma saatleri sonucunda güneşten mahrum kalmaktayız. Çalışma zamanlarımızın çoğunluğunda yeterince güneş ışığı alamıyoruz. Besinler ile alınan D Vitamininin aktifleşmesi için vücudumuz güneş ışığı UVB ışınlarına ihtiyaç duyduğumuzdan yeterince aktif D Vitamini sentezlenmemektedir. Ülkemiz güneş açısından şanslı olmasına rağmen, ülkemizdeki çoğu insanda D Vitamini eksikliği olduğu düşünülmektedir. Ülkemizde açıklanmış net bir veri yok; ama
dünya genelinde yetişkin nüfusun %20 sinden fazlasında D Vitamin eksikliği yaşandığı düşünülmektedir. Yaşlı bireylerde ise bu oran % 50 lere kadar çıkmaktadır. Güneşsiz bir bölgedeyseniz veya yeterince güneşe çıkmıyorsanız D Vitamini eksikliği yaşama riskiniz oldukça yüksektir.
Nedensiz olarak hüzünlü hissediyorsanız D Vitamini eksikliği de akla gelmelidir. Bunun nedeni; beyinde üretilen, ruh halinin düzeltilmesinde kullanılan serotonin seviyesinin D Vitamini eksikliğine bağlı olarak düşer.
EKSİKLİĞİ DEPRESYON SEBEBİ MİDİR?
2006 yılında 80 yetişkin katılımcı ile yapılan bir araştırmaya göre, yeterince D Vitamini almayanlar diğerlerine oranla depresyona 11 kat daha yatkın oldukları anlaşılmıştır.
Unutmayınız ki; D Vitamininin aktiflenmesi için mutlaka güneş ışıkları  ile direk temas etmeliyiz  D Vitamini içinen az 20 dakika dışarıda gezin
GÜNEŞSİZ GÜNLERDE D VİTAMİNİ ALMAK İÇİN 6 ÖNERİ
1- Bol deniz ürünleri tüketiniz; balık yağı, somon yağı, uskumru, kedi balığı, ringe balığı, karides ve istiridyeyi sofranızdan eksik etmeyiniz.
2- Süt ve süt ürünleri tüketiniz.
3- Yumurta sarısı ve mantar ile sofranızı zenginleştiriniz.
4- Kahvaltılık gevreklerle güne başlayınız.
5- Yemeklerinizde sıvı yağ kullanınız.
6- Yulaf, maydanoz, ısırgan otunu kullanınız.

Depresyon Önleyici Vitamin

D Vitamini, kalsiyum ve fosforun sindirim yollarında kullanımı ve emilimi ile özellikle çocuklarda büyüme için gerekli vitamindir.
Kas zayıflığına karşı vücudu korur, kalp atışının düzenlenmesinde etkilidir, bağışıklık sistemini kuvvetlendirir, tiroit fonksiyonları ve normal kan pıhtılaşması için gereklidir. Sindirim sisteminden kalsiyum emilimini artırır ve kemiklerde kalsiyum birikimine yardım eder. Kalsiyum emilimini ve kalsiyumun aktif taşınmasını hızlandırarak artırır. Özellikle bağırsak dokularındaki epitel hücrelerde kalsiyum emilimine yardım eden, kalsiyum-bağlayıcı proteinlerin oluşumunu artırır. Vücuda besinler yolu ile Provitamin – D şeklinde alınır. Güneş ışınlarının etkisiyle deride D Vitaminine dönüşür. Bu vitamin, kalsiyum ve fosforun bağırsakta emilimi ve vücutta kullanımı için gereklidir. Kuvvetli kemik ve dişler, bu vitaminin kalsiyumu buralara yerleştirmesiyle olur.